زندگی نامه وزیر امور سرحدات، اقوام و قبایل

 

وزیر صاحب

 

محترم الحاج ملا نورالله نوری فرزند غلام عمرالدین در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی در قریه بهرام خیل چینو مربوط ولسوالی شاجوی ولایت زابل چشم به دنیا گشود .

موصوف تعلیمات ابتدایی و متوسطه خویش را در مدارس دینی و مساجد مختلف داخل کشور به اتمام رسانیده است. محترم نوری در کنار زبان مادری میتواند به زبان دری و عربی روان صحبت نماید.

آقای نوری در مقابل تجاوز اتحاد شوروی عملآ در جهاد دخیل بوده و زندگی سیاسی خود را در چوکات حزب حرکت انقلاب اسلامی آغاز نمود.

یک سال بعد از خروج نیروهای متجاوز شوروی در سال ۱۹۸۹ محترم نوری صاحب بمنظور نظم و جلوگیری از منکرات در مربوطات زادگاه اش یک تنظیم تحت نام اتحاد طلبه ایجاد نمود، که شخص نوری صاحب به صفت معاون آن تنظیم ایفای وظیفه مینمود، تنظیم مذکور به مدت پنج سال دوام یافت که در این مدت فعالیت های مهم را انجام دادند.

زمانیکه تحریک طالبان به ریاست مرحوم امیرالمومنین ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله علیه به فعالیت آغاز نمود محترم نوری صاحب به نمایندگی از طالبان ولایت زابل در رائس یک هیئت به ولایت کندهار رفته و با امیرالمومنین دیدار و ملاقات نموده و از این تحریک اعلام حمایت نمودند.

مرحوم امیرالمومنین به آقای نوری وظیفه سپردند که بشمول تمام طالبان فعالیت های نظامی شان را آغاز نمایند.

محترم نوری صاحب قبل از فتح بار اول کابل به صفت معاون قوماندانی امنیه خوست و والی ولایت میدان وردگ ایفاء وظیفه نموده است و بعد از فتح کابل در ولایات لغمان، بغلان منحیث والی ایفای خدمت نموده و در سال های اخیر حکمرانی امارت اسلامی افغانستان به حیث والی بلخ و رئیس تنظیم زون شمال وظیفه انجام داده است.

در دوران تجاوز امریکایی ها در اواخر  سال ۲۰۰۱ میلادی محترم نوری صاحب در شمال افغانستان اسیر گردید و مدت بیشتر از ۱۳ سال در زندان گوانتانامو زندانی بود، که در این مدت در کنار مشقت های زندان ۲۰ سپاره قران عظیم الشان را نیز حفظ کرد. موصوف در اول ماه جون سال ۲۰۱۴ میلادی در نتیجه تبادله زندانیان فی مابین امارت اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا آزاد و به کشور قطر منتقل گردید.

الحاج نوری صاحب در سال  ۲۰۱۸ میلادی به حیث عضو دفتر سیاسی امارت اسلامی و در فبروری سال ۲۰۱۹ م رهبری شورای دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکرات با ایالات متحده امریکا بود.

بعد از ختم اشغال بیست ساله و اعلان کابینه جدید امارت اسلامی به حیث سرپرست وزارت امور سرحدات،اقوام و قبایل گماشته شد.

اقای نوری در مدت بسیار کم توانستند به تمام ولایات و ولسوالی های مختلف کشور سفرنموده، با همه اقوام و اقشار دیدار نموده مشکلات شان را از نزدیک مشاهده و همچنان برای آنها اهداف امارت اسلامی را تشریح نموده، همه باشندگان و اقوام مختلف این مرز و بوم را باهم برادر دانسته و به اتحاد و اتفاق دعوت نموده است.