تجلیل از روز فرهنگ ملی قوم بلوچ در کابل!

mobta-af
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۹:۳۲
mobta

 

امروز سه شنبه 12 حوت سال روان از روز فرهنگ ملی قوم بلوچ توسط شورای بلوچ های افغانستان در تالار مرکز بین المللی مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنګ تجلیل بعمل آمد.

دراین محفل محترم محب الله صمیم، وزیر امور سرحدات و قبایل، محترم محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، محترم محمد یعقوب احمدزی معین جرگه ها و هماهنگی امور قبایل ، محترم نظام الدین فطرت رئیس شورای بلوچ های افغانستان و تعدادی از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و رسانه ها حضور داشتند.

در ابتدای این محفل پیام جلالتماب محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور به مناسبت گرامیداشت از روز فرهنگ و زبان بلوچ ها توسط سید علی رضا محمودي مشاور ارشد سیاسی و مردمی دفتر شورای امنیت ملی به خوانش گرفته شد.

بعدآ محترم محب الله صمیم سخنرانی نموده گفت: فرهنگ و زبان قوم بلوچ را با ارزش خوانده افزود: که بلوچ ها قوم با عزت و دلیر هستند که همواره از استقلال و تمامیت ارضی کشور است و پاسداری نموده اند، بنا براین حفظ ارزش های فرهنگی قوم بلوچ وظیفه تمام ما میباشد.

محترم صمیم افزود: اقوام بلوچ مالکین اصلی این سرزمین بوده که مانند سایر اقوام نقش مهم و موثر در تصمیم گیری های ملی دارند. وظیفه حکومت است که از حقوق تمام اقوام دفاع کند تا فرهنگ و زبان های با ارزش هر قوم در کشور حفظ باشد.

mobta

محترم صمیم گفت: وزارت امور سرحدات و قبایل گسترش و نگهداری فرهنگ و زبان قوم بلوچ را وظیفه خویش دانسته به همین منظور وزارت نشریه های را به زبان های اقوام مختلف کشور به شمول زبان بلوچی به چاپ می رساند.

وی بیان داشت، وزارت امور سرحدات و قبایل برای جوانان مناطق نا امن و سرحدی زمینه تعلیم و تربیه را مساعد ساخته و در نظر دارد که در سال های آینده یک لیسه به شکل لیلیه در ولایات شمال شرق برای فراهم نمودن زمینه مناسب آموزش و پرورش به جوانان اعمار نماید.

سپس محترم محمد طاهر زهیر دراین محفل صحبت نموده گفتند: وزارت اطلاعات و فرهنگ وظیفه خویش می داند که همواره برای گسترش و تقویت فرهنگ و زبان های اقوام مختلف کشور تلاش نماید تا فرهنگ و عنعنات هر قوم در کشور جایگاه خاص خود را داشته باشد و این وزارت به اقوام بلوچ وعده می دهد که کتاب، مقالات، رومان ها و داستان های فرهنگیان قوم بلوچ را به چاپ برساند.

همچنان نظام الدین فطرت، رئیس شورای بلوچ های افغانستان نیز دراین محفل سخرانی نموده افزود: بلوچ ها در ولایت های مختلف سکونت دارند که همیشه در کنار سایر اقوام از سرحدات کشور حفاظت و پاسداری نموده و از نظام موجود حمایت و پشتیبانی نموده اند.

در ادامه محترم محمد یعقوب احمدزی، معین جرگه و هماهنگی با امور قبایل نیز ابراز داشتند، افغانستان خانه مشترک تمام افغان ها میباشد و همه اقوام با هم برادر و برابر بوده هیچ نوع تبعیض میان شان وجود ندارد و افغان ها مشترکآ برای تامین صلح و ثبات در کشور تلاش می نمایند و از نیروهای امنیتی و دفاعی خود حمایت می کنند.

گفتنی است ۱۲حوت مطابق به دوم مارچ به عنوان روز فرهنگ بلوچ ها همه ساله از سوی فعالان سیاسی و مدنی این قوم در کشورهای مختلف که بلوچ ها در آن زندگی می کنند، تجلیل و بزرگداشت به عمل می اید.

 

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸ - ۱۵:۳۴
Background image

بزرگان و متنفذین قوم ځاځی با معین جرگه های وزارت امورسرحدات،اقوام و قبایل دیدار نمودند

۷/۱۰/۱۴۴۵

محترم مولوی محمد علی جان احمد معین جرگه ها و هماهنگی امور قبایل با بزرگان و متنفذین قوم ځاځی امروز سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ در دفترکارشان دیدار و ملاقات نمودند. نخست الحاج. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۳ - ۱۲:۵۹
Background image

با مؤسسه جرمنی کمک برای کودکان افغان تفاهمنامه همکاری به امضا رسید

دوشنبه۲۲ رمضان المبارک 

این تفاهم نامه از سوی مولوی محمد علی جان احمد معین جرگه وهماهنگی امورقبایل، وزارت امورسرحدات، اقوام وقبایل و الحاج مصطفی معاون مؤسسه جرمنی کمک  برای کودکان. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۲ - ۱۰:۳۰
Background image

حل منازعه میان دو خانواده در ولایت بادغیس

۱۴۴۵\۹\۲۰هـ ق 

اختلافات فامیلی  میان دو خانواده در قریه چکاب مرکز ولایت بادغیس و قریه پیراجی ولسوالی جند رخ داده بود که باعث اختلاف شدید بین دو قوم شده بود به اثر سعی و تلاش ریاست امور. . .

BACK TO NEWS